مقاله پژوهشی
حوریه احدی؛ مسعود قیومی؛ رضا ندرخانی
دوره 15، 58 59 ، اسفند 1398، صفحه 5-24
چکیده
کسب مهارت خواندن، یکی از نیازهای بشری برای اطلاع از اندیشه دیگر افراد جامعه در ادوار مختلف است. الزاماً تمام افراد جامعه در خواندن توانایی یکسانی ندارند. درصدی از افراد جامعه دارای انواع ناتوانیهای یادگیری هستند که اختلال خواندن از شایع ترین آن است. اهمیت خواندن و نوشتن و نیز درصد بالای کودکان نارساخوان، توجه محققان زیادی را ...
بیشتر
کسب مهارت خواندن، یکی از نیازهای بشری برای اطلاع از اندیشه دیگر افراد جامعه در ادوار مختلف است. الزاماً تمام افراد جامعه در خواندن توانایی یکسانی ندارند. درصدی از افراد جامعه دارای انواع ناتوانیهای یادگیری هستند که اختلال خواندن از شایع ترین آن است. اهمیت خواندن و نوشتن و نیز درصد بالای کودکان نارساخوان، توجه محققان زیادی را برای پژوهش در این حوزه به خود جلب کرده است. از آنجا که ساخت نحوی زبانهای مختلف متفاوت است در این پژوهش درک ساختهای نحوی مختلف زبان فارسی در 16 کودک فارسی زبان نارساخوان و 32 کودک همتای سنی طبیعی در پایه دوم با استفاده از آزمون استاندارد درک نحوی بررسی شد. بر اساس نتایج این پژوهش توصیفی-تحلیلی، میانگین درک ساختهای نحوی در گروه نارساخوان به طور معناداری کمتر از گروه طبیعی بود. میان کودکان نارساخوان و کودکان طبیعی همتای سنی در ساختهای نحوی پیچیده تر همچون بندهای موصولی، مجهول، گروههای همپایه، گروههای اسمی دارای حروف اضافه و انواع صفت برتر، تفاوت معنادار وجود داشت. این یافتهها ضمن تأیید نقص نحوی در کودکان نارساخوان، نشان داد این احتمال وجود دارد بخشی از مشکلات کودکان نارساخوان در درک متن، مربوط به مشکلات آنها در درک ساختارهای نحوی زبان باشد؛ لذا لازم است توانایی نحوی کودکان نارساخوان ارزیابی و برنامههای درمانی لازم درباره آموزش ساختهای پیچیده نحوی تهیه شود.
مقاله پژوهشی
مهلا آرین پور؛ لیلا فیاضی بارجینی
دوره 15، 58 59 ، اسفند 1398، صفحه 25-35
چکیده
دستورپریشی یکی از انواع اختلالات زبانپریشی است. در اختلال دستورپریشی که به عنوان یکی از نمونههای شناخته شده زبانپریشی مطرح است، جریان گفتار قطع نمیشود، بلکه گفتار دچار نابسامانیهایی میشود که عمدتاً اختلال در ساختار دستوری یا نحوی زبان ایجاد میکند. در پژوهش حاضر تلاش شده است ضمن مروری بر سیر تحول نظریه های دستورپریشی، ...
بیشتر
دستورپریشی یکی از انواع اختلالات زبانپریشی است. در اختلال دستورپریشی که به عنوان یکی از نمونههای شناخته شده زبانپریشی مطرح است، جریان گفتار قطع نمیشود، بلکه گفتار دچار نابسامانیهایی میشود که عمدتاً اختلال در ساختار دستوری یا نحوی زبان ایجاد میکند. در پژوهش حاضر تلاش شده است ضمن مروری بر سیر تحول نظریه های دستورپریشی، دیدگاههای مطرح درباره این موضوع از آغاز تاکنون به صورت اجمالی بررسی شود. به این منظور دو فرض مبنای اصلی قرار گرفته است. بر مبنای فرض اول، روند تغییرات بالینی در دستورپریشی از ابتدا تاکنون یکسان بوده است و دیگر آن که نظریه جامع و یکپارچهای در زمینه بیان پیچیدگیهای نشانگان دستوری وجود ندارد. روش پژوهش از نوع مروری است. در این مقاله سیر تحول نظریه ها در قالب رویکرد زبانشناختی درک و تولید در دستورپریشی مطرح شدهاند. در طول تاریخ بررسیهای دستورپریشی، پژوهشگران و محققان توانستهاند تقریباً به طور کامل به مشخصات همگانی دستورپریشی دست یابند و در این زمینه یکدستی مشاهده می شود. اما به نظر میرسد هیچگونه نظریه جامعی وجود ندارد که بتواند به طور کامل پیچیدگی نشانگان دستورپریشی را توضیح دهد. همچنین، نشان داده شد که چگونه و به چه دلایلی در طول تاریخ این نظریه ها تغییر یافتهاند.
مقاله پژوهشی
گلناز غفوری صالح؛ فروغ کاظمی
دوره 15، 58 59 ، اسفند 1398، صفحه 37-56
چکیده
امروزه سیاستمداران و مشاوران آنها به ویژگی طنز که نفوذ بیشتر پیام در ذهن مخاطب است، پی بردهاند و سعی میکنند از این ابزار فنّبیانی با اهداف گوناگونی بهره ببرند. در ایران علیرغم گرایشی که به طنز و طنزپردازی وجود دارد هیچگاه پژوهش مدوّنی در باب بررسی این راهبرد در زبان سیاسی کشور وجود نداشته است. بنابراین در پژوهش حاضر برآن شدیم ...
بیشتر
امروزه سیاستمداران و مشاوران آنها به ویژگی طنز که نفوذ بیشتر پیام در ذهن مخاطب است، پی بردهاند و سعی میکنند از این ابزار فنّبیانی با اهداف گوناگونی بهره ببرند. در ایران علیرغم گرایشی که به طنز و طنزپردازی وجود دارد هیچگاه پژوهش مدوّنی در باب بررسی این راهبرد در زبان سیاسی کشور وجود نداشته است. بنابراین در پژوهش حاضر برآن شدیم تا راهبرد طنز از منظر زبانشناختی در زبان سیاسی ایران را بررسی کنیم. بدین منظور سخنرانیهای مقامات سیاسی از جمله رئیسجمهور و وزیر امورخارجه پیشین آقایان روحانی و ظریف و همچنین سخنرانیهای نمایندگان در دوره دهم مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفتهاند. برای تحلیل دادهها از نظریه طنز فنبیانی اندرسون (2007) که برای زبان سیاسی طراحی شده است، استفاده کردهایم. نتایج پژوهش نشان میدهد که در سخنرانیهای مورد بررسی، در مورد مجلس شورای اسلامی طنز از جنس فنّبیانی وجود ندارد و بیشتر از جنس عبارات خندهآور و پاسخهای آنی است که تنها در بخش طنز طبقهبندی میشوند. اما روحانی بیش از دیگران از طنز در مفهوم فنّبیانی آن استفاده میکند. از میان استراتژیهای فنّبیانی نیز او بیشتر از استراتژی شخصی بهره میبرد همان دسته از استراتژیهای شخصی که این امکان را میدهند که مخالفانش را مورد انتقاد قرار دهد.
مقاله پژوهشی
بیتا قوچانی
دوره 15، 58 59 ، اسفند 1398، صفحه 57-76
چکیده
پس از گذشت پنج دهه از ظهور علم نشانهشناسی، این علم اکنون تصویر تازهای از خود به نمایش گذاشته و به تدریج به دورنمایی از پدیدار شناختی گرایش یافته است. از این زمان به بعد ارتباط میان سوژه و جهان حسی، خود به عنوان حوزهای جدید برای مطالعه معنا در نظر گرفته شد. لاندوفسکی، نشانهشناس فرانسوی در همین ارتباط با انتخاب زاویه دید گروه ...
بیشتر
پس از گذشت پنج دهه از ظهور علم نشانهشناسی، این علم اکنون تصویر تازهای از خود به نمایش گذاشته و به تدریج به دورنمایی از پدیدار شناختی گرایش یافته است. از این زمان به بعد ارتباط میان سوژه و جهان حسی، خود به عنوان حوزهای جدید برای مطالعه معنا در نظر گرفته شد. لاندوفسکی، نشانهشناس فرانسوی در همین ارتباط با انتخاب زاویه دید گروه «دیگری غیر و مغلوب» و چگونگی تعامل او با «گروه مرکزی مرجع» چهار سبک زندگی متفاوت را معرفی میکند که در پژوهشهای بعدی دو سبک دیگر نیز به آن میافزاید؛ همچنین از منظری دیگر، چهار نظام معنایی و تعاملی خود، به نامهای برنامهمداری، مجابسازی، تصادف و تطبیق را تعریف مینماید. این مقاله، با پیادهسازی الگوی سبک زندگی در داستان فیلم «آشغالهای دوستداشتنی» ساخته امیرحسین یوسفی، محصول سال 1391، در ابتدا سبک زندگی شخصیتهای حاضر در آن را تحلیل و در ادامه چگونگی شکلگیری روایت داستان و تعامل میان شخصیتها را بر اساس نظام الگوهای معنایی و تعاملی لاندوفسکی بررسی میکند.
مقاله پژوهشی
مهسا کمالپور؛ علی اصغر سلطانی
دوره 15، 58 59 ، اسفند 1398، صفحه 77-100
چکیده
به منظور بازنمایی گفتمانهای موجود در نهادهای اجتماعی به ویژه خانواده میتوان از رسانهها و متنهای گفتمانی به عنوان ابزار گفتمانی بهره گرفت. این نکته که سریالها و فیلمهای تلویزیونی چگونه نهاد خانواده و گفتمانهای احتمالی موجود در آن از جمله گفتمانهای مذهبی، حکومتی و فرهنگ غربی را بازنمود میکنند و اینکه آیا سریالها ...
بیشتر
به منظور بازنمایی گفتمانهای موجود در نهادهای اجتماعی به ویژه خانواده میتوان از رسانهها و متنهای گفتمانی به عنوان ابزار گفتمانی بهره گرفت. این نکته که سریالها و فیلمهای تلویزیونی چگونه نهاد خانواده و گفتمانهای احتمالی موجود در آن از جمله گفتمانهای مذهبی، حکومتی و فرهنگ غربی را بازنمود میکنند و اینکه آیا سریالها میتوانند تئوری صفر و یک ارسطویی که نشانگر شخصیتهای کاملاً خوب و شخصیتهای کاملاٌ بد است را آشکار سازند مسئلهای است که در پژوهش حاضر با بررسی یکی از سریالهای ایرانی (سریال کیمیا به کارگردانی جواد افشار) به آن پاسخ می دهد. به منظور پاسخ به این مسئله از نظریه لاکلا و موف و الگوی نشانهشناسی گفتمانی سلطانی به عنوان چارچوب نظری استفاده شد. گردآوری و تحلیل دادهها بر مبنای تحلیل گفتمان انتقادی صورت گرفت و در قالب 11 نمودار و 7 جدول ارائه گردید. در نهایت با بررسی هویتهای فردی و خانوادگی شخصیتهای داستان، خرده گفتمانهای مذهبی، حکومتی و فرهنگ غربی در سریال مشاهده گردید. همچنین با کمک این دو رهیافت و در پاسخ به وجود مسئله صفر و یک ارسطویی و با بررسیهای صورت گرفته به واسطه تحلیل متنی، بینامتنی و بافتی سریال به وجود اغراق در سریال این کارگردان میتوان اشاره کرد.
مقاله پژوهشی
پورچیستا گشتاسبی اردکانی
دوره 15، 58 59 ، اسفند 1398، صفحه 102-115
چکیده
نیکلاس سیمز ویلیامز[1]ترجمه از پورچیستا گشتاسبی اردکانی[2] چکیدهبقای برخی اشکال مثنی ایران باستان در عملکرد «معدود»، شکل خاصی از اسم که فقط بعد از اعداد استفاده میشود، به صراحت در سغدی تصدیق میشود، همانطور که در سال 1979 در مقالهای تحت عنوان «درباره جمع و مثنی در سغدی» نشان دادم. در آن مقاله، فقط چند نکته در مورد ...
بیشتر
نیکلاس سیمز ویلیامز[1]ترجمه از پورچیستا گشتاسبی اردکانی[2] چکیدهبقای برخی اشکال مثنی ایران باستان در عملکرد «معدود»، شکل خاصی از اسم که فقط بعد از اعداد استفاده میشود، به صراحت در سغدی تصدیق میشود، همانطور که در سال 1979 در مقالهای تحت عنوان «درباره جمع و مثنی در سغدی» نشان دادم. در آن مقاله، فقط چند نکته در مورد انتقال احتمالی معدود در برخی دیگر از زبانهای ایرانی مانند پشتو و اوستایی بیان کردم. در طی سالهایی که از انتشار آن میگذرد، من و دیگران متوجه شدیم که فرمهایی را که میتوان به عنوان معدود توصیف کرد، میتوان در خوارزمی و نیز در تعدادی از زبانهای جدید ایرانی، اعم از شرقی و غربی یافت. ساخت واژه و واجشناسی تاریخی بیشتر این زبانها کم شناخته شده است. در نتیجه، اگر کسی این شکلها را جداگانه ببیند، دستیابی به نتیجه قطعی درباره منشأ آن دشوار است. بنابراین، هدف اصلی این مقاله، جدا از تمایل به ادای احترام به همکار عزیز و برجستهام، جمع آوری تمام مطالب مربوطه در یکجا است تا بتوان به عنوان یک کل به آن نگاه کرد. [1] Nicholas Sims-Williams[2] دانشجوی دکتری زبانهای باستانی ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی poorandoxt.m@gmail.com
شناسنامه علمی شماره
دوره 15، 58 59 ، اسفند 1398