دوره 16 (1401)
دوره 15 (1398)
دوره 14 (1397)
دوره 13 (1396)
دوره 12 (1395)
دوره 11 (1394)
دوره 10 (1393)
دوره 9 (1392)
دوره 8 (1391)
دوره و شماره: دوره 11، 42-43، اسفند 1394، صفحه 1-138 (این شماره از نشریه با موضوع ویژه نشانه شناسی زیر نظر خانم دکتر ابوالحسنی چاپ شده است)
تعداد مقالات: 6
نشانه شناسی بیلبوردهای هنری در طرح «نگارخانه ای به وسعت یک شهر»
دوره 11، 42-43 ، اسفند 1394، صفحه 5-30
چکیده
در عصر ارتباطات و اطلاعات، دههها است که بیلبوردها به طور جدی به عنوان ابزاری نوین در راستای هدایت اذهان در عرصه اقتصادی به کار میروند. لیکن در طرحی جدید، تبلیغات اقتصادی بر روی بیلبوردها جای خود را به تصاویر هنری داده است تا این بار به گونهای دیگر بر روی افکار عمومی نقش آفرینی کنند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی بیلبوردهای هنری در ... بیشترعوامل موثر بر موفقیت تبلیغات تلویزیونی از دیدگاه نشانه شناسی
دوره 11، 42-43 ، اسفند 1394، صفحه 31-46
چکیده
از منظر علم و دانش ارتباطات، تبلیغات تجاری شکلی از پیامهای ارتباطی است که هدف آن ایجاد نگرش مثبت در مخاطبان یا مصرفکنندگان و در نهایت خرید خدمت یا کالایی است که در یک رسانه خاص، نسبت به ترویج و تبلیغ آن اقدام شده است. از آنجا که تبلیغات تلویزیونی به عنوان گستردهترین شبکه تبلیغاتی در حوزه اقتصادی رابطه مستقیمی با توسعه اقتصادی ... بیشترمقایسه تبلیغات تجاری محصولات بهداشتی دو شرکت داخلی و خارجی از دیدگاه نشانهشناسی لایهای
دوره 11، 42-43 ، اسفند 1394، صفحه 47-66
چکیده
امروزه صنعت تبلیغات نقش مهمی در زندگی اجتماعی انسان ایفا میکند. تبلیغات در همهجا دیده میشود و راه گریزی از آن وجود ندارد؛ از این رو در زندگی روزمره ما بدون آنکه متوجه باشیم بسیار تاثیرگذار است. بدین منظور تعداد چهار آگهی تبلیغاتی از شرکت گلرنگ، به عنوان یک برند ایرانی، و چهار آگهی تبلیغاتی از شرکت نیوا، به عنوان یک برند خارجی از ... بیشترکاربرد نشانه شناسی در تحلیل پوسترهای تبلیغاتی جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران
دوره 11، 42-43 ، اسفند 1394، صفحه 67-88
چکیده
نشانه ناسی از جمله دانشهای نوینی است که وارد قلمرو پژوهشهای معاصر شده و به دانش کلیدی در برخی رشته ها تبدیل گشته است. موضوع نشانهشناسی بررسی مسئله دلالت و معنا در مقامهای نشانه ای مختلف، اعم از زبان، تصویر، موسیقی، بنا و هر چیزی است که در فرهنگی خاص معنادار و دلالتگر باشد. در تحقیق حاضر قصد بر آن است که پوسترهای ... بیشترتبلیغات و زبان استعاری:رویکرد شناختی به نشانه شناسی
دوره 11، 42-43 ، اسفند 1394، صفحه 89-106
چکیده
نشانه شناسی شناختی چارچوبی از روشها و شیوه هایی است که بر پدیده چندوجهی معنی توجه دارد. حوزه نوظهوری است با هدف یکپارچه کردن روشها و نظریه هایی که در چارچوب علم شناخت ایجاد شده و در نشانه شناسی و علوم انسانی توسعه یافته است. مبحث استعاره به لحاظ تاریخی و تحلیلی اساس نشانه شناسی است. به لحاظ تحلیلی در مبحث استعاره، ... بیشترمعنی ـ نشانه شناختی تبلیغات بیلبوردی در سطح شهر شیراز: رویکردی مشاهده گر بنیاد
دوره 11، 42-43 ، اسفند 1394، صفحه 107-129