نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار، گروه زبانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی
2 دانشجوی دکتری زبانشناسی همگانی، دانشگاه آزاد واحد تهران شمال
چکیده
در این پژوهش قصد بر آن است تا فرایندهای فکری کودکان و نوجوانان در درک طرحوارههای تصوری (جانسون، 1987) جملات فارسی بررسی و سپس نتایج با نظریه شناختی ژان پیاژه 1973 تطبیق داده شود. سوالاتی که در این پژوهش مطرح است این است که چگونه کودکان 7-11 سال طرحوارههای تصوری را درک مینمایند ؟ و اینکه درک طرحوارههای تصوری در نوجوانان 11-15 سال نسبت به کودکان 7-11 سال چگونهاست؟ دو مرحله رشد شناختی عملیات عینی و صوری (ژان پیاژه، 1973) در این پژوهش مدنظر است. برای رسیدن به نتیجه از روشهای میدانی(پرسشنامه) و اسنادی استفاده شده است. در نهایت آنکه پاسخ کودک و نوجوان در هر سنی که باشد نشانگر ماهیت مفاهیم یا طرحوارههای آنها در همان سن است. نوجوانان طرحوارههای تصوری(مفاهیم انتزاعی) را خیلی خوب درک میکنند و طرحوارههای تصوری در افکار آنها قابل درکتر از کودکان 7-11 سال است اما کودکان در درک مفاهیم غیرانتزاعی و عینی بهتر عمل مینمایند.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Mental Processes in Children and Teenagers in Understanding of Persian Image Schemas: Jean Piaget Theory(1973)
نویسندگان [English]
- Mahinnaz Mirdehghan 1
- Fariba Hossaini Tashnizi 2
1 Asociate Professor, Linguistic Department, Shahid Beheshti University
2 Ph.D. Student in Linguistics, Islamic Azad Universty, North Tehran Branch
چکیده [English]
This paper is aimed to study the mental processes of children and teenagers in understanding of Persian image schemas and then to compare it with Jean Piaget Theory(1973). In this research it is considerd two stages of cognitive development: concrete operational stage and formal operational stage. The research method in this paper is library method was used for data collection and the questionnaire was used for the field study. Finaly, children and teenagers responses to questions at any age indicate the nature of their image schemas in the related age. Teenager understand image schemas(figurative concepts) well but children comprehend concrete and objective concepts better than the abstract concepts .Finally, in this research children aged 11 to 7 fail to understand image schemas. In fact, concrete and objective concepts are more understandable for these children.
کلیدواژهها [English]
- concrete operation stage
- formal operation stage
- image schema
- cognitive development
- "Piaget" Theory