2024-03-28T21:59:19Z
https://www.pazand.ir/?_action=export&rf=summon&issue=5964
فصلنامه پازند
پازند
1735-2290
1735-2290
1395
12
45
درباره آوانویسی پهلوی
محسن
ابوالقاسمی
استاد بارتلمه گفته است که صامتهای پهلوی را همان گونه که نوشته شده، باید خوانده شود مثلاً ت، پ، ... را باید t، p، ... خواند.(1) در کلاس پهلوی که هرتسفلد(2) در سال 1300 تاسیس کرد و در آن کلاس ملک الشعراء بهار و سید احمد کسروی تبریزی و غلامرضا رشید یاسمی، مجتبی مینوی و ... شرکت میکردند و تا سال 1305 ادامه داشت پهلوی به روش باتلمه تدریس میشد. سال 1313 دانشگاه تهران تاسیس شد و دکتر روبن آبراهامیان(3) که از دانشگاه پاریس دکتری گرفته بود متصدی کرسی پهلوی شد و به روش بارتلمه درس میداد. پس از رفتن دکتر آبراهامیان به ارمنستان در سال 1325 دکتر صادق کیا که شاگرد دکتر آبراهامیان بود روش بارتلمه را ادامه داد. در سال 1344 مهرداد بهار شاگرد مکنزی شروع به تدریس پهلوی با حضور دکتر کیا ، به روش مکنزی کرد...
2016
08
22
5
9
https://www.pazand.ir/article_49814_33e648a3c9146a000857f8939d4d9c4d.pdf
فصلنامه پازند
پازند
1735-2290
1735-2290
1395
12
45
زبان ارزیابی در نقد آثار هنری
محمد رضا
احمدخانی
اکرم
دهقان زاده
در مقاله حاضر قصد بر آن است تا نقد آثار هنری برای تعیین هویت الگوهای دستوری و واژگانی استفاده شده در ارجاع مقایسه ای و همچنین شیوه استفاده از زبان ارزیابی و انواع ساختهای زبانی (واژه، صفت، بند و سازه های دستوری) به کار گرفته شده، بررسی شود. تعیین این الگوها که نقش کلامی ارزیابی و مقایسه در فرآیند درک دارند به خواننده این امکان را میدهد تا مفهوم ارزیابی در متن را شناسایی کند و چهارچوبی از مقایسه و ارزیابی از متن را در ذهن خود شکل دهد. روش تحقیق این پژوهش به صورت توصیفی- تحلیلی است و داده های مربوط مشتمل بر 60 نقد آثار هنری است که از 25 مجله هنری از جمله تندیس، فیلم، فیلمنگار گردآوری شده است. پس از مطالعه و بررسی جملات استفاده شده برای ارزیابی آثار هنری که مشتمل بر 603 جمله است، کلیه واژه ها و الگوهای دستوری عبارتهای مقایسه ای استخراج و فهرستبندی شده است. در این پژوهش مشخص گردید که نمونه های صفت برتر و برترین و شباهت در ساختارهای ارزیابی از آمار بالاتری برخوردار و در نقد آثار هنری از این موارد برای ارزیابی آثار هنری بیشتر استفاده شده است.
زبان ارزیابی
انسجام
ارجاع مقایسهای
نقد
تحلیل گفتمان
2016
08
22
11
27
https://www.pazand.ir/article_49816_8443f81bd642ef2c02dd6dd2e932cfc0.pdf
فصلنامه پازند
پازند
1735-2290
1735-2290
1395
12
45
پسوند «-u» در مکالمات و روایت های نوشتاری محاوره ای گویش کرمانی: رهیافتی جامعه شناختی
آتوسا
رستم بیک تفرشی
محمد عارف
امیری
کاربرد پسوند -u با کلمات مختلف به عنوان یک وند تصریفی یا اشتقاقی از ویژگیهای بارز گویش کرمانی است. آنچه ویژگی مشترک صورتهای مختوم به -u است، کاربرد آن در بافت محاوره ای و غیررسمی است. هدف پژوهش حاضر بررسی رخداد واژه های مختوم به –u در دو نوع گفتمان نوشتاری شامل مکالمه و روایت در سبک محاوره ای و عامیانه است تا به این پرسشها پاسخ داده شود که این وند در کدام مقوله های واژگانی رخداد بیشتری دارد؟ رخداد این متغیر زبانی در این دو نوع گفتمان چه تفاوتی را نشان میدهد؟ و چه تفاوتی میان دختران و پسران در کاربرد این متغیر زبانی در مکالمات روزمره شان دیده میشود؟ به این منظور دو پیکره 6000 واژه ای از روایتهای نوشتاری طنز محاوره ای در تارنماها و مکالمات نوشتاری محاوره ای 15 دختر (3000 واژه) و 15 پسر (3000 واژه) مقطع پیشدانشگاهی در فضای گفتگوهای گروهی مجازی نرم افزار «واتس آپ» با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی بررسی شد. نتایج نشان میدهد که صورتهای واژگانی مختوم به -u در روایتها (204 نمونه) به مقوله اسم (شخص، اصطلاحات خویشاوندی، پوشاک، حیوان، خوراک و اشیاء و سایر)، صفت، قید و فعل مرکب تعلق دارند. تنوع و فراوانی رخداد این وند در مکالمات جوانان کمتر است (77 نمونه) و نمونه ای از رخداد این وند با اسامی پوشاک، قید و فعل مرکب در مکالمات مورد بررسی دیده نمیشود. کاربرد این وند در مکالمات نوشتاری پسران ۶۶ مورد و در دختران تنها 10 مورد است و به این ترتیب، در گروه پسران حدود 6 برابر بیشتر از گروه دختران رخداد دارد.
گویش کرمانی
پسوند-u
روایت
مکالمه
جنسیت
2016
08
22
29
44
https://www.pazand.ir/article_49822_9e9b96baa0c0fb19bb48efdfed839c22.pdf
فصلنامه پازند
پازند
1735-2290
1735-2290
1395
12
45
بیادبی کلامی در رویکرد پسامدرن؛ بررسی عوامل مؤثّر در تفسیر بیادبی کلامی
سمیه
سلیمیان
با تغییر نگرش پژوهشگران به مقوله ادب/ بیادبی کلامی از رویکرد کلاسیک به رویکرد پسامدرن نوع نظریه پردازیها نیز تغییر یافت. همه نظریهپردازانی که پیرو رویکرد پسامدرن به مقوله ادب/ بیادبی کلامیاند بر این نکته تمرکز دارند تا نظریههایی ارائه دهند که 1- قادر به پیشبینی رفتار مؤدّبانه یا غیر مؤدّبانه باشد، 2- دلیل تولید چنین رفتاری را توضیح دهد 3- بتواند این نکته را تبیین کند که افراد یک جامعه چگونه رفتار مؤدّبانه یا غیر مؤدّبانه را تفسیر میکنند. بر اساس این دلایل توجّه به عوامل تأثیرگذار در تفسیر ادب/ بیادبی کلامی نیز روز به روز افزایش یافت و اهمیّت آن در بررسیهای کاربردشناختی بیش از پیش آشکار شد. در پژوهش حاضر به این عوامل در درک بیادبی کلامی به تفصیل پرداخته میشود. در انتها نیز طرحواره اجتماعی- شناختی ارائه شده از سوی کالپپر (2011) از بیادبی کلامی معرّفی شده است.
ادب/ بیادبی کلامی
بافت
هنجارهای اجتماعی
تعمّد
رویکرد پسامدرن
2016
08
22
45
66
https://www.pazand.ir/article_49824_5f76e204d7ec526501a9714381efe55b.pdf
فصلنامه پازند
پازند
1735-2290
1735-2290
1395
12
45
تحلیل رمان«انگار گفته بودی لیلی» با رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی
ستاره
مجیدی
محبوبه
قدیمی
هدف از پژوهش حاضر سعی در برجسته سازی شخصیت های اصلی زن داستان و بازنمودهای آنان از دنیای اطراف است که نوع گفتمان غالب زنانه را نشان خواهد داد. رمان «انگار گفته بودی لیلی» بر اساس روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بررسی شده است و نتایج نشان میدهد که نویسنده با ترکیب بندی ابعاد گفتمانهای مسلط روزگار خود، در قالب ژانری از پیش موجود، ساختار و نظم گفتمانی موجود و مسلط روزگار خود را باز تولید کرده است. بنابراین، رمان «انگار گفته بودی لیلی»، به منزله رخدادی ارتباطی، فقط بازتابی از کردار اجتماعی نیست، بلکه، با انتقاد از عملکردهای خرافاتی و نگاه های جنسیتی، نظم گفتمانی ویژه ای را بازتولید میکند. در این رمان، نویسنده در به چالش کشیدن تبعیضهای جنسیتی و تقویت گفتمان زنانه موفق بوده است و سعی در حاشیه رانی کنش گفتمانی مردانه نداشته است.
تحلیل گفتمان انتقادی
کنش اجتماعی
کنش گفتمانی
نگاه جنسیتی
2016
08
22
67
76
https://www.pazand.ir/article_49825_9f98152c9e80addc893b0a8256235ffd.pdf
فصلنامه پازند
پازند
1735-2290
1735-2290
1395
12
45
نقش متغیر جنسیت در قدرت کلام و اقناع مخاطب: مطالعه موردی فروشنده های فروشگاه های شهر شیراز
سبا
ولی زاده
مولود
صحفی
هدف از پژوهش حاضر بررسی زبانشناختی ـ جنسیتی قدرت کلام و چگونگی کاربرد مؤلفه های اقناعی در متقاعدسازی مخاطب در فروشگاههای شهر شیراز توسط فروشندگان زن و مرد است. در این پژوهش، داده ها به روش میدانی و تصادفی از طریق ضبط تعاملات میان پانزده فروشنده مرد و پانزده فروشنده زن با مخاطبانشان به وسیله دستگاه ضبط صدا، گردآوری میشود و پس از استخراج مؤلفه های اقناعی در چارچوب الگوی تحلیل گفتمان انتقادی هوج و کرس (1996) به روش کیفی مورد بررسی قرار میگیرد. پس از تحلیل داده ها به روش کمی از طریق نرم افزار SPSS به وسیله Chi Square، نیمرخی از استفاده از مؤلفه های اقناعی در فروشندگان زن و مرد از طریق نمودار ارائه شده است و با توجه به مؤلفه های الگوی تحلیل گفتمان انتقادی هوج و کرس (1996) که نسبت به دیگر الگوهای تحلیل گفتمان انتقادی، در گفتمان فروش و تجارت بیشترین بسامد را دارند، بر اساس تحلیل کمی نتایج، هیچ تفاوت معنیداری در استفاده از مؤلفه فرایند اسمسازی بین فروشندگان مرد و زن مشاهده نشده است اما در رابطه با مؤلفه گزینش لغات و تعبیرات خاص نیز تفاوت معنیداری میان فروشندگان مرد و زن یافت شده است چرا که زنان از این مؤلفه بیشتر از مردان استفاده کرده ند. در استفاده از مؤلفه ساخت معلوم نیز هیچ تفاوت معنیداری میان دو جنس فروشندگان زن و مرد مشاهده نشده است. اما در استفاده از مؤلفه ساخت مجهول میان فروشندگان مرد و زن تفاوت معنیدار وجود دارد چرا که فروشندگان مرد از ساخت مجهول بیشتر استفاده کرده اند.
جامعه شناسی زبان
قدرت کلام
اقناع
تحلیل زبانشناختی ـ جنسیتی
2016
08
22
77
93
https://www.pazand.ir/article_49826_1dc3e1cff47db1f3a474b9f9b72612ec.pdf