از منظر علم و دانش ارتباطات، تبلیغات تجاری شکلی از پیامهای ارتباطی است که هدف آن ایجاد نگرش مثبت در مخاطبان یا مصرفکنندگان و در نهایت خرید خدمت یا کالایی است که در یک رسانه خاص، نسبت به ترویج و تبلیغ آن اقدام شده است. از آنجا که تبلیغات تلویزیونی به عنوان گستردهترین شبکه تبلیغاتی در حوزه اقتصادی رابطه مستقیمی با توسعه اقتصادی ...
بیشتر
از منظر علم و دانش ارتباطات، تبلیغات تجاری شکلی از پیامهای ارتباطی است که هدف آن ایجاد نگرش مثبت در مخاطبان یا مصرفکنندگان و در نهایت خرید خدمت یا کالایی است که در یک رسانه خاص، نسبت به ترویج و تبلیغ آن اقدام شده است. از آنجا که تبلیغات تلویزیونی به عنوان گستردهترین شبکه تبلیغاتی در حوزه اقتصادی رابطه مستقیمی با توسعه اقتصادی دارد، نحوه ارائه و مطالعه آن به توسعه اهداف اجتماعی و فرهنگی نیز تاثیرگذار خواهد بود. لذا در این رابطه، هدف اصلی این پژوهش پاسخ به این سوالات است که نشانههای اصلی در تبلیغات تلویزیونی عمدتا کدامند؟ و چگونه کیفیت یا عدم وجود آن در استفاده از رمزگان نشانهشناسی نمود پیدا میکنند؟ از آنجایی که نشانهشناسی نوعی تحلیل کیفی است، از نمونهگیری هدفمند در این تحقیق استفاده شده است. به این ترتیب 10 آگهی پرتکرار از تبلیغات خدمات دولتی، محصولات بهداشتی و مواد خوراکی در بازه زمانی 3 ماهه بررسی میشوند. نمونههای برگزیده مشتمل بر آگهیهایی است که از میان جامعه آماری آگهیهای پخش شده در زمان مورد نظر پربینندهترین بودهاند زیرا در ساعات 19 الی 23 شب که اغلب افراد جامعه در منزل و در حال استراحت هستند پخش شده است. با نشان دادن هشت رمز پراهمیت در ارتباطات، ابتدا تک تک آگهیها از نظر مفاهیم مطرح شده در الگوی پیرس تحلیل و سپس با بررسی فراوانی و درصد کاربرد نشانهها، موفقیت بیشتر برخی از تبلیغات در جلب مخاطب محرز میشود. در نهایت نتیجه گرفته میشود که شرط اصلی موفقیت تبلیغات قابل اعتماد بودن و واقعی نشان دادن مسائل است که با در نظر گرفتن عوامل بحث شده سریعتر میتوان به این مهم نائل شد.
نشانه شناسی شناختی چارچوبی از روشها و شیوه هایی است که بر پدیده چندوجهی معنی توجه دارد. حوزه نوظهوری است با هدف یکپارچه کردن روشها و نظریه هایی که در چارچوب علم شناخت ایجاد شده و در نشانه شناسی و علوم انسانی توسعه یافته است. مبحث استعاره به لحاظ تاریخی و تحلیلی اساس نشانه شناسی است. به لحاظ تحلیلی در مبحث استعاره، ...
بیشتر
نشانه شناسی شناختی چارچوبی از روشها و شیوه هایی است که بر پدیده چندوجهی معنی توجه دارد. حوزه نوظهوری است با هدف یکپارچه کردن روشها و نظریه هایی که در چارچوب علم شناخت ایجاد شده و در نشانه شناسی و علوم انسانی توسعه یافته است. مبحث استعاره به لحاظ تاریخی و تحلیلی اساس نشانه شناسی است. به لحاظ تحلیلی در مبحث استعاره، مطالعه نشانه های مجازی مد نظر است. یکی از حوزه های مطالعاتی در نشانه شناسی حوزه تبلیغات است. در مقاله حاضر قصد بر آن است تا با استفاده از نظریه استعاره های عمیق زالتمن و زالتمن(2008) استعاره های زبانی تبلیغات محیطی که در سطح شهر تهران به نمایش گذاشته شده است بررسی شود. سئوال مطرح این است که این تبلیغات باید به چگونه ای باشند تا بر ذهن مشتریان تاثیر گذارد و آنان را در تصمیمگیری خرید کالای خاصی ترغیب نماید. از این رو تنها 18 تبلیغ که حاوی استعاره زبانی بود گردآوری و مشاهده شد که استعاره های عمیق در این تبلیغات گنجانده شده است. آنچه از تحلیل داده های این تحقیق میتوان نتیجه گرفت این مسئله است که هر چه تبلیغات به ویژه تبلیغات محیطی به ابزار استعاره مجهزتر باشد بیشتر بر ذهن مشتریان نفوذ و از تصمیمات ناخودآگاه و احساسی آنان جلوگیری خواهد کرد.
از آنجا که امروزه تبلیغات در قالب نظریه های معنی ـ نشانه شناختی قابل بررسی است، پژوهش حاضر با رویکردی مشاهدهگر بنیاد در جستجوی پاسخ به این پرسش است که آیا برهمکنش نظام معنی شناختی زبان(استعاره و مجاز) و نظام نشانه شناختی (تصویر) از دیدگاه مشاهدهگر به غنای تبلیغات میافزاید. شرکتکننده گان در این تحقیق 60 مشاهدهگر ...
بیشتر
از آنجا که امروزه تبلیغات در قالب نظریه های معنی ـ نشانه شناختی قابل بررسی است، پژوهش حاضر با رویکردی مشاهدهگر بنیاد در جستجوی پاسخ به این پرسش است که آیا برهمکنش نظام معنی شناختی زبان(استعاره و مجاز) و نظام نشانه شناختی (تصویر) از دیدگاه مشاهدهگر به غنای تبلیغات میافزاید. شرکتکننده گان در این تحقیق 60 مشاهدهگر بین سنین 20 تا 40 ساله در شهر شیراز هستند. مشاهدهگران به طور اتفاقی و از طبقه اجتماعی و تحصیلی متفاوت انتخاب شده است. دادهها به روش میدانی و از طریق عکسبرداری بیلبوردهای سطح شهر شیراز مشاهده و جمع آوری شده است. تعداد 20 تصویر به طور کیفی و کمی تحلیل میشود. دادهها بر اساس الگوی سه بعدی فرکلاف در بخش عوامل معنی شناختی و الگوی ترکیبی کرس و ونلیوون (1996) در رابطه با عوامل نشانه شناختی بررسی میشوند. یافته ها نشان میدهند که از میان 20 بیلبورد تبلیغاتی تنها در 3 بیلبورد از استعاره و مجاز استفاده شده است. 15درصد از بیلبوردهای تبلیغاتی نشاندهنده مؤلفه تقاضا و 85 درصد از آنها بیانگر مؤلفه ارائه است. 30 درصد از تصاویر بیلبوردهای تبلیغاتی رابطه صمیمی فردی با تماشاگر برقرار میکند. 55 درصد از تصاویر بیلبورد حاکی از رابطه اجتماعی و 15 درصد رابطه غیر فردی با تماشاگر ایجاد کرده است. 90 درصد از بیلبوردهای تبلیغاتی مورد تحقیق نشاندهنده دربرگیری تماشاگر و 10 درصد از بیلبوردها بیانگر جداسازی تصویر از تماشاگر است. 100 درصد از بیلبوردهای تبلیغاتی مورد بررسی توسط این تحقیق دارای زاویه دوربین همسطح است به این معنی که تصویر با تماشاگر برابر است. یافته ها نشان میدهند که تأثیر نظام زبانی بر تبلیغات و مشاهدهگر بیش از نظام نشانه شناختی است و برهمکنش نظام معنی شناختی زبان ( استعاره و مجاز) و نظام نشانه شناختی (تصویر) از دیدگاه مشاهده گر به غنای تبلیغات افزوده است.