آموزش و آگاهیبخشی عمومی یکی از کارکردهای مهم رسانهها است. رسانه در تشویق به برخی رفتارها و عادتها به ویژه در حوزه سلامت نقش مهمی دارد. ازاینرو، در حوزه سلامت و با تاکید بر «پیشگیری»، از انواع رسانه و مخصوصاً تلویزیون برای پخش پیامهای سلامت بهره برده میشود. با توجه به تفاوتهای فردی و اجتماعی، تاثیرپذیری از پیامها ...
بیشتر
آموزش و آگاهیبخشی عمومی یکی از کارکردهای مهم رسانهها است. رسانه در تشویق به برخی رفتارها و عادتها به ویژه در حوزه سلامت نقش مهمی دارد. ازاینرو، در حوزه سلامت و با تاکید بر «پیشگیری»، از انواع رسانه و مخصوصاً تلویزیون برای پخش پیامهای سلامت بهره برده میشود. با توجه به تفاوتهای فردی و اجتماعی، تاثیرپذیری از پیامها در افراد متفاوت است و بر همین اساس باید در انتخاب محتوای پیام بسیار دقت شود. طراحی پیامهای سلامت حوزهای میانرشتهای است و از ارتباطات سلامت نشأت میگیرد. رایجترین الگوهای پیامهای سلامت الگوهای سلبی و ایجابی و پیامهای یک یا دوطرفه است. دنیاگیری بیماری ویروسی کرونا، بار دیگر اهمیت تولید پیامهای حوزه سلامت را برای ارتقا بهداشت عمومی نشان داد. این مقاله به روش تحلیلی – توصیفی پیامهای سلامت در رسانه (اعم از تلویزیون و فضای مجازی) را از منظر زبانشناسی در مورد بیماری کرونا در ایران و چند کشور غربی بررسی کرده است. تحلیل پیامهای سلامت داخلی نشان میدهد در طراحی پیام به ملاحظات زبانشناختی کمتر توجه شده است.