از آنجا که امروزه تبلیغات در قالب نظریه های معنی ـ نشانه شناختی قابل بررسی است، پژوهش حاضر با رویکردی مشاهدهگر بنیاد در جستجوی پاسخ به این پرسش است که آیا برهمکنش نظام معنی شناختی زبان(استعاره و مجاز) و نظام نشانه شناختی (تصویر) از دیدگاه مشاهدهگر به غنای تبلیغات میافزاید. شرکتکننده گان در این تحقیق 60 مشاهدهگر ...
بیشتر
از آنجا که امروزه تبلیغات در قالب نظریه های معنی ـ نشانه شناختی قابل بررسی است، پژوهش حاضر با رویکردی مشاهدهگر بنیاد در جستجوی پاسخ به این پرسش است که آیا برهمکنش نظام معنی شناختی زبان(استعاره و مجاز) و نظام نشانه شناختی (تصویر) از دیدگاه مشاهدهگر به غنای تبلیغات میافزاید. شرکتکننده گان در این تحقیق 60 مشاهدهگر بین سنین 20 تا 40 ساله در شهر شیراز هستند. مشاهدهگران به طور اتفاقی و از طبقه اجتماعی و تحصیلی متفاوت انتخاب شده است. دادهها به روش میدانی و از طریق عکسبرداری بیلبوردهای سطح شهر شیراز مشاهده و جمع آوری شده است. تعداد 20 تصویر به طور کیفی و کمی تحلیل میشود. دادهها بر اساس الگوی سه بعدی فرکلاف در بخش عوامل معنی شناختی و الگوی ترکیبی کرس و ونلیوون (1996) در رابطه با عوامل نشانه شناختی بررسی میشوند. یافته ها نشان میدهند که از میان 20 بیلبورد تبلیغاتی تنها در 3 بیلبورد از استعاره و مجاز استفاده شده است. 15درصد از بیلبوردهای تبلیغاتی نشاندهنده مؤلفه تقاضا و 85 درصد از آنها بیانگر مؤلفه ارائه است. 30 درصد از تصاویر بیلبوردهای تبلیغاتی رابطه صمیمی فردی با تماشاگر برقرار میکند. 55 درصد از تصاویر بیلبورد حاکی از رابطه اجتماعی و 15 درصد رابطه غیر فردی با تماشاگر ایجاد کرده است. 90 درصد از بیلبوردهای تبلیغاتی مورد تحقیق نشاندهنده دربرگیری تماشاگر و 10 درصد از بیلبوردها بیانگر جداسازی تصویر از تماشاگر است. 100 درصد از بیلبوردهای تبلیغاتی مورد بررسی توسط این تحقیق دارای زاویه دوربین همسطح است به این معنی که تصویر با تماشاگر برابر است. یافته ها نشان میدهند که تأثیر نظام زبانی بر تبلیغات و مشاهدهگر بیش از نظام نشانه شناختی است و برهمکنش نظام معنی شناختی زبان ( استعاره و مجاز) و نظام نشانه شناختی (تصویر) از دیدگاه مشاهده گر به غنای تبلیغات افزوده است.