ستاره مجیدی؛ محبوبه قدیمی
دوره 12، شماره 45 ، شهریور 1395، ، صفحه 67-76
چکیده
هدف از پژوهش حاضر سعی در برجسته سازی شخصیت های اصلی زن داستان و بازنمودهای آنان از دنیای اطراف است که نوع گفتمان غالب زنانه را نشان خواهد داد. رمان «انگار گفته بودی لیلی» بر اساس روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بررسی شده است و نتایج نشان میدهد که نویسنده با ترکیب بندی ابعاد گفتمانهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر سعی در برجسته سازی شخصیت های اصلی زن داستان و بازنمودهای آنان از دنیای اطراف است که نوع گفتمان غالب زنانه را نشان خواهد داد. رمان «انگار گفته بودی لیلی» بر اساس روش تحلیل گفتمان انتقادی فرکلاف، در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین بررسی شده است و نتایج نشان میدهد که نویسنده با ترکیب بندی ابعاد گفتمانهای مسلط روزگار خود، در قالب ژانری از پیش موجود، ساختار و نظم گفتمانی موجود و مسلط روزگار خود را باز تولید کرده است. بنابراین، رمان «انگار گفته بودی لیلی»، به منزله رخدادی ارتباطی، فقط بازتابی از کردار اجتماعی نیست، بلکه، با انتقاد از عملکردهای خرافاتی و نگاه های جنسیتی، نظم گفتمانی ویژه ای را بازتولید میکند. در این رمان، نویسنده در به چالش کشیدن تبعیضهای جنسیتی و تقویت گفتمان زنانه موفق بوده است و سعی در حاشیه رانی کنش گفتمانی مردانه نداشته است.