سیده آیدا برکاتی؛ حانیه سادات زنده باد؛ محمد منصور فلامکی
دوره 16، شماره 60 ، آذر 1401، ، صفحه 31-44
چکیده
نشانهشناسی روشی است که در تداوم خردی فلسفی در غرب شکل گرفت اما به صورت ناملموس و منسجم با مخاطب ارتباط برقرار میکند. نشانهشناسی فرآیندی است که هویت خود را بر اساس متن به دست میآورد و به عنوان ابزاری ارتباطی بین معماری و مخاطب به گفتوشنود مینشیند. به عقیده یاکوبسن زبان مبین نشانهها است و نظریه ارتباطی خود را با ۶ کارکرد ...
بیشتر
نشانهشناسی روشی است که در تداوم خردی فلسفی در غرب شکل گرفت اما به صورت ناملموس و منسجم با مخاطب ارتباط برقرار میکند. نشانهشناسی فرآیندی است که هویت خود را بر اساس متن به دست میآورد و به عنوان ابزاری ارتباطی بین معماری و مخاطب به گفتوشنود مینشیند. به عقیده یاکوبسن زبان مبین نشانهها است و نظریه ارتباطی خود را با ۶ کارکرد (ارجاعی، عاطفی، کنایی، هنری، همدلی و فرازبانی) معرفی میکند. در اینجا ۶ مصداق معماری (زمینه فرهنگی، رمزگان معماری، کاربرد صحیح، ابزار ارتباطی، کارکردی نمادین و رمزگان فرا معماری) را معادل با آن میتوان در نظر گرفت. این پژوهش با هدف بازخوانی بخشی از کتیبه عمارت قلمفرسا در شیراز از منظر نظریه ارتباطی یاکوبسن صورت گرفت و دو پرسش در آن مطرح شد. چگونه میتوان با تأکید بر نظریه ارتباطی یاکوبسن کتیبه ملحق به فضای معماری را بازخوانی نمود؟ چرا باید این کارکردهای زبانی را در یک اثر بازخوانی کرد؟ در راستای پاسخ به این پرسشها نخست با استناد به متون کتابخانهای و مقالات، به تبیین دیدگاه مبتنی بر نظریه زبانشناسی یاکوبسن پرداخته میشود و در ادامه با تأکید بر نشانهشناسی از منظر ساختارگرایان و نیز اندیشه یاکوبسن، مبانی نظری پژوهش تدقیق میگردد. بخش نخست که از نوع کلامی و متن است، واژگان کلیدی و متغیرها توصیف و تحلیل میشوند و در ادامه، این نظریه با بخشی از کتیبه عمارت قلمفرسا مورد تطابق قرار میگیرد. نتایج حاکی از آن است که گاهی چندین کارکرد را در یک اثر میتوان مشاهده نمود درحالیکه یکی از آنها بارزتر از باقی موارد است.
عرفان خصم افکن نظام؛ حانیه سادات زنده باد؛ محمد منصور فلامکی
دوره 16، شماره 60 ، آذر 1401، ، صفحه 69-104
چکیده
پژوهش حاضر، پاسخی به حوزه نسفیپژوهی است و با هدف آشناسازی عرفانپژوهان و دوستداران عرفان در ایران، با مطالعات و پژوهشهای عرفانی ذیل آثار و شخصیت علمی- فلسفی عزیزالدین نسفی، فراهم گردید. در این پژوهش، نسفیپژوهی در عرصه آثار خطی، کتب، مقالات(علمی و کنفرانسی) و پایاننامهها در ایران از آغاز تا زمان معاصر معرفی میشود. روش ...
بیشتر
پژوهش حاضر، پاسخی به حوزه نسفیپژوهی است و با هدف آشناسازی عرفانپژوهان و دوستداران عرفان در ایران، با مطالعات و پژوهشهای عرفانی ذیل آثار و شخصیت علمی- فلسفی عزیزالدین نسفی، فراهم گردید. در این پژوهش، نسفیپژوهی در عرصه آثار خطی، کتب، مقالات(علمی و کنفرانسی) و پایاننامهها در ایران از آغاز تا زمان معاصر معرفی میشود. روش پژوهش حاضر، جستجو بر پایه کلیدواژه «عزیزالدین(عزیز، عزالدین، عزیزبنمحمد) نسفی» است که با توجه به جستجوی آن در بانکهای اطلاعاتی مانند مجلات، اسناد، سایتها، کتابخانهها و ... مجموعه آثار مرتبط با نسفیپژوهی نیز شناسایی و تحلیل شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که سیر تحول نسفیپژوهی در ایران از نظر زمانی، سیر صعودی دارد و از اواخر دهه 80 و 90، پژوهشها به سوی مقایسه دیدگاههای عزیزالدین نسفی با سایر اندیشمندان و متفکران در حوزهها و رشتههای مختلف پیش رفت. آسیبشناسی در زمینه پایاننامهها و مقالات حوزه نسفیپژوهی، نشان میدهد به دلیل فقدان اطلاعات پژوهشی جامع به منظور غنیسازی مطالعات در این حوزه، شاهد تکرار تحقیقات پیشین هستیم. نگارندگان امیدوار هستند این پژوهش بتواند با معرفی آثار به جایمانده از عزیزالدین نسفی و تحلیل و تبیینِ تحقیقات و مطالعات علمی عرفانپژوهان معاصر در حوزه شخصیت علمی- فلسفی ایشان و تحلیل آثار و اندیشههای نسفی، راه میانبر و کوتاهی بر سر راه علاقهمندان ترسیم نماید تا بهرهبرداری از این آثار گرانسنگ، سهلالوصولتر گردد و از طریق دانشجویان با آشنا شدن نقاط ضعف روششناسی موجود در پژوهشهای قبلی، بتوانند در جهت رفع آن تلاش کنند.